1 Captaties / live-stream van volledige voorstellingen
Er zijn veel configuraties qua materiaal of mensen mogelijk voor een opname of live-stream.
De keuze daarin wordt beïnvloedt door het soort voorstelling (dans, theater, performance, monologen, grote bezettingen, scènevoorstellingen, locatievoorstellingen, …), het doel (live, archief, gericht naar programmatoren/professionals, broadcast, …) en uiteraard ook het budget.
De keuze daarin wordt beïnvloedt door het soort voorstelling (dans, theater, performance, monologen, grote bezettingen, scènevoorstellingen, locatievoorstellingen, …), het doel (live, archief, gericht naar programmatoren/professionals, broadcast, …) en uiteraard ook het budget.
Het gros van onze opnames bestaat uit low-budget-opnames zonder externe regie, zonder aparte geluidsman, met publiek in de zaal en niet al te veel camera-operators, maar als we de kans krijgen om meer middelen te gebruiken en de kwaliteit van het resultaat navenant te laten stijgen, zeggen we daar geen nee tegen. ︎
Scroll naar beneden om voorbeeldfragmenten te bekijken.
2 Trailers / teasers
De meest gebruikte werkwijze in het maken van trailers en teasers is een methode waarbij we de beelden van de integrale montage gebruiken voor het maken van de trailer.
De captatie wordt dus gebruikt voor de integrale montage én de trailer.
De captatie wordt dus gebruikt voor de integrale montage én de trailer.
Maar evengoed worden er soms opnames gemaakt met als exclusieve doel een trailer of teaser. Meestal nemen we de vrijheid om naar eigen goeddunken iets te maken waarna feedback kan gegeven worden op het resultaat maar ook op dat vlak zijn vele mengvormen mogelijk.
Op vimeo.com/janbosteels kan je meer dan 700 voorbeelden vinden van zo’n filmpjes.
Hieronder voorbeeldfragmenten van een tiental minuten die het resultaat weergeven van telkens een andere soort opname.
Promise me
Kabinet K
Opname met montage achteraf op basis van voorstelling met publiek + voorstelling zonder publiek
Uitsluitend full-frame-cinema-camera’s vast op statief + los op stabiliser
3 camera-operators, regie
April
toneelhuis
Opname met montage achteraf op basis van 3 voorstellingen zonder publiek
Uitsluitend full-frame-cinema-camera’s vast op dollyrail+ los op stabiliser
5 camera-operators, regie
Hands do not touch your precious me
Wim VandeKeybus/
Ultima Vez
Ultima Vez
Live-streaming van 1 voorstelling zonder publiek
combinatie full-frame-cinemal-camera + high-end camcorders
vast op dollyrail + los op stabiliser + vast op statief
5 camera-operators, regie, live-mix
beeldstorm 2024